افتتاح یک موزه جدید معمولا برای هر شهری، رویدادی مهم است چراکه سال ها فاصله بین ایده موزه و طراحی و ساخت و بازگشایی آن می باشد. با همه گیری کرونا تعدادی از این فضاهای فرهنگی یا افتتاح نشدند یا بدون مراسم و برنامه خاصی گشایش یافتند. در اینجا به معرفی تعدادی از موزه ها و گالری هایی می پردازیم که پس از پایان همه گیری کرونا باید دید.

  • ساختمان بورس، پاریس(Bourse de commerce, Paris)  

این ساختمان توسط الکساندر تئودور برونیار در قرن نوزدهم میلادی طراحی شده و یکی از نمادهای مدرنیته فرانسه محسوب می شود. مانند دیگر فضاهای قدیمی که کارکردشان تغییر کرده و به عنوان هتل یا مرکز فرهنگی، کارکرد جدیدی پیدا می کنند، این ساختمان به موزه تبدیل شده است. بعد از دهه ها غفلت این ساختمان به جلال و شکوه سابق خود بازگشته و گنبد شکوهمند قرن نوزدهمی آن خانه پنج هزار اثر هنری مدرن در گالری پینولت     Pinault Collection) ( شده است.

هنوز تاریخ دقیق افتتاح این موزه اعلام نشده است و به احتمال زیاد به رفع محدودیت های کرونایی در فرانسه بستگی دارد.

  • موزه بزرگ مصر ، جیزه    (Grand Egyptian Museum, Giza)

در زیر نگاه ابوالهول و اهرام مجاور، کار ساخت موزه بزرگ مصر در جیزه رو به اتمام است. این موزه به شکوهمندترین آثار هنری باستان شناسی اختصاص داده شده است. در این موزه مجموعه گنجینه ای از آثار مقبره توت عنخ آمون به نمایش گذاشته می شود. پس از چندین بار تعویق افتتاح موزه به دلیل عملیات ساختمانی، این بار همه گیری کرونا افتتاح موزه را به تعویق انداخت.

  • مجمع هومبولت ، برلین (Humboldt Forum, Berlin)

کمتر شهری در جهان است که مانند برلین در مورد تاریخ آن نوشته شده باشد. این موزه که در کاخ سلطنتی قرن هجدهمی که در طول جنگ جهانی دوم آسیب دیده بود، بر پا شده است خود را معادل موزه لوور می داند. در این موزه 670 میلیون یورویی آثاری از آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا  نگهداری می شود که در دوران استعمار آلمان جمع آوری شده اند. این موزه به صورت آنلاین افتتاح شد و به دلیل همه گیری کرونا در حال حاضر بازدید حضوری ندارد.

  • موزه ملی موسیقی آمریکایی – آفریقایی ، نشویل  (National Museum of African American Music, Nashville)

نشویل به قلب موسیقی کانتری در آمریکا معروف است. این موزه که یکی از مهمترین موزه های موسیقی است،  در شهری ساخته شده که محل گرند اﹸل اپری ( Grand Ole Opry) – کنسرت هفتگی موسیقی کانتری در نشویل– است. تنها موزه ای که به بزرگداشت موسیقی می پردازد که توسط یا تحت تاثیر آفریقایی- آمریکایی ها ساخته شده است. این موزه پاییز سال گذشته افتتاح شد و اجراهایی از موسیقی جاز، بلوز، هیپ هاپ و بیش از 50 نوع موسیقی کمتر شناخته شده توسط جامعه آفریقایی- آمریکایی در آن برگزار شده است.

  • موزه مونک، اسلو   (Munchmuseet, Oslo)

این موزه برای نمایش آثار برجسته ترین هنرمند مدرن نروژ، ادوارد مونک ساخته شده است. در ابتدا پاییز سال 2020 برای افتتاح موزه اعلام شده بود  ولی تا پاییز به تعویق افتاد، زمانی که مردم می توانند از بزرگترین گالری جهان که به یک هنرمند اختصاص داده شده است بازدید کنند.

  • موزه مدرن آلبرتینا (Albertina Modern, Vienna)
Albertina modern im Künstlerhaus Wien.

وقتی نوبت هنر می رسد کمتر شهری به پای وین می رسد. برخی از مهمترین آثار هنری جهان در بیش از صد موزه وین نگهداری می شوند. از شاهکارهای گوستاو کلیمت و اگون شیله (هنرمندان آوانگارد اوایل قرن بیستم اتریش ) گرفته تا آثاری از ستاره های هنری تازه ظهور. حالا نامی دیگر به لیست طولانی نمادهای فرهنگی این شهر اضافه شده است: موزه مدرن آلبرتینا. نزدیک به 60 هزار اثر هنری از 5 هزار هنرمند در این موزه به نمایش درآمده است.

  • موزه ایکس، بیجینگ (X Museum, Beijing)

مارس 2020 تاریخ افتتاحیه این موزه بود که به دلیل همه گیری کرونا در چین راه اندازی یکی از جاه طلبانه ترین گالری های هنری این کشور به تعویق افتاد.

این گالری چشمگیر که توسط یک مجموعه دار و شریک تجاری اش ساخته شده است، با در نظر گرفتن نسل جدیدی از هنر دوستان، آثار استعدادهای معاصر چینی و همچنین نمادهای مدرن را به نمایش می گذارد.

تا زمان بازگشایی مرزها، بازدید کنندگان بین المللی قادر به کشف گنجینه های آن نیستند.

منبع: یورونیوز

ترجمه از :

وحیده سلیمانی معز : کارشناس ارشد باستان شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *