نام رسمی: کلیسای سنت پیتر (Basilica di San Pietro)
کاربری: کلیسا
مکان: Piazza San Pietro, 00120 Città del Vaticano, Vatican City
تاسیس: 1626
مساحت: 220 متر (طول)، 150 متر (عرض)، 136.6 متر (ارتفاع)
سبک معماری: رنسانس و باروک
معماران اصلی: دوناتو برامانته، مادرنو، رافائل، میکل آنژ، جیان لورنزو برنینی


ساخت کلیسای فعلی سنت پیتر در شهر واتیکان (محصور در رم)، توسط پاپ جولیوس دوم در سال 1506 میلادی آغاز شد و در سال 1615 در زمان پل پنجم تکمیل شد. کلیسای سنت پیتر یکی از مشهورترین آثار معماری رنسانس است و به عنوان بزرگترین ساختمان عصر خود در نظر گرفته می شود.
تنها چهار کلیسا در جهان دارای رتبه کلیسای بزرگ هستند. تا سال 1989 سنت پیتر بزرگترین کلیسای مسیحیت بود. در آن سال باسیلیکای جدید ساخته شده در یاموسوکرو، ساحل عاج عنوان بزرگترین کلیسای مسیحیا را از آن خود نمود.
کلیسای سنت پیتر یکی از مقدس ترین کلیساهای جهان مسیحیت است. باسیلیکا مکانی است که به سنت پیتر، یکی از دوازده حواری عیسی مسیح اختصاص دارد. کلیسای سنت پیتر که یک نمونه کلاسیک از معماری به سبک رنسانس است، در فهرست جذابیت های توریستی همه مسافرانی که از رم بازدید می کنند، قرار دارد و بازدیدکنندگان را با تاریخچه جذاب خود مسحور می کند.

سنت پیتر کیست؟

نام رسمی: Shimon Bar Yonah
نام های دیگر: سیمون، پطرس، سیمئون، پطرس رسول
تولد: 1 بعد از میلاد
پاپی: 30 پس از میلاد
مرگ: بین 64 تا 68 بعد از میلاد
دفن: تپه واتیکان

سنت پیتر یکی از شناخته شده ترین قدیسان در مسیحیت است. او اولین رهبر کلیسای مسیحی بود و به طور گسترده به عنوان اولین پاپ شناخته می شود. اگرچه وجود او به قرن اول بازمی‌گردد، میراث او حتی امروز نیز به حیات خود ادامه می‌دهد. کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان تنها به شهادت او اختصاص دارد.

پطرس رسول:

پطرس نزدیکترین دوست و شاگرد عیسی بود و در طول خدمت به وی، عنوان رسول را دریافت کرد. پس از مرگ عیسی، پطرس رهبر رسولان شد و اغلب در انجیل به عنوان سخنگوی آنها توصیف می شود.
گذشته از موقعیت او به عنوان مهم ترین رسول، افسانه ها حاکی از آن است که او کلیدهای بهشت و جهنم را در دست داشت که پس از اینکه رهبر کلیسای جدیدش شد، از خود عیسی مسیح دریافت کرد. نام او همیشه در انجیل و سایر متون تاریخی بر نام همه رسولان تقدم دارد، زیرا او نماینده دوازده رسول بود. این به ما نشان می دهد که سنت پیتر چقدر برای مسیحیت مهم بوده است.

رهبر کلیسای اولیه:

پیتر به همراه یعقوب و یوحنا یکی از ارکان کلیسای اولیه محسوب می شد. پس از مصلوب شدن و رستاخیز مسیح، پیتر شروع به موعظه و تبلیغ تعالیم مسیح برای هر کسی که می‌توانست، کرد. او شروع به تصدی مقام رهبری کرد و گروهی از پیروان را گرد آورد.
فداکاری و سهم او در آموزه های مسیح و کلیسا باعث شد به عنوان اولین پاپ رم شناخته شود.

عنوان پاپ سنت پیتر و ارتباط با رم:

این اعتقاد وجود دارد که که سنت پیتر اولین پاپ رم بود. اعتقاد بر این است که او اولین کلیسا را در رم تأسیس کرد و پایه و اساس همه پاپ های آینده را گذاشت. همه پاپ ها عموماً به عنوان جانشینان قدیس در نظر گرفته می شوند.
اسناد تاریخی حاکی از آن است که رسولان پطرس و پولس برای موعظه کلام خدا به انطاکیه و سپس به روم سفر کردند. این متون همچنین حاکی از آن است که پس از تأسیس کلیسا در رم، پاپ لینوس را به عنوان جانشین بلافصل خود منصوب کردند. صندلی‌ای که پیتر در رم برای تمام موعظه‌هایش از آن استفاده می‌کرد، برای سال‌های آینده به مناسبت بزرگداشت او که اولین پاپ رم بود، حفظ شد و جشن گرفته شد.

مرگ و دفن سنت پیتر:

در زمان امپراتور نرون، آتش سوزی گسترده ای در روم به راه افتاد و نرون مسیحیان را مسئول آن دانست. این منجر به مصلوب شدن سنت پیتر در مکانی شد که قبلاً به عنوان سیرک نرون شناخته می شد. او درخواست کرد که او را در حالی که سرش رو به پایین است مصلوب کنند زیرا خود را آنقدر شایسته نمی دانست که مانند عیسی بمیرد.
پس از مرگ سنت پیتر، او را در تپه واتیکان، نزدیک به محل شهادتش به خاک سپردند.

امپراتور کنستانتین اول برای احترام به مرگ او کلیسایی بر روی مقبره او ساخت. این کلیسا بیش از 1200 سال وجود داشت و پس از آن شروع به فروریختن کرد و قابل بازسازی نبود. با این حال، این مکان همچنان به عنوان آخرین محل استراحت مقدس باقی می ماند.

یادگارهای رسول:

در سال 1950، مجموعه ای از استخوان های انسان در زیر محراب کلیسای سنت پیتر کشف شد که گمان می رود متعلق به رسول است.
در طول دهه 1960، آثار قبلی دوباره مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که متعلق به یک مرد 61 ساله از قرن اول است. پس از این تحلیل، پاپ پل ششم به مردم اعلام کرد که استخوان ها به احتمال زیاد متعلق به سنت پیتر است. این آثار در 24 نوامبر 2013 طی مراسمی به نمایش عمومی گذاشته شد.

10 نکته تاریخی در مورد کلیسا سنت پیتر باسیلیکا که باید بدانید:

1- سنت پیتر در زیر باسیلیکا استراحت می کند:
سنت پیتر اغلب به عنوان یکی از اولین رهبران کلیسای کاتولیک در نظر گرفته می شود. محققان پیشنهاد می کنند که او در رم، در همان مکانی که کلیسایی در آن ساخته شده بود، مصلوب شد. برای بزرگداشت سنت پیتر، امپراتور کنستانتین اول تصمیم گرفت کلیسایی در واتیکان بسازد و به فداکاری او ادای احترام کند. مقبره رسول در زیر کلیسا قرار دارد و یک محراب دقیقاً بر روی آن ساخته شده است.
2- بقایای سنت پیتر در زیر محراب کلیسای پیدا شده است:
در سال 1950، بازرسی انجام شده در زیر محراب کلیسای سنت پیتر، استخوان های انسانی را نشان داد که مربوط به قرن اول است. بنا بر گزارش ها، این آثار متعلق به یک مرد 60 ساله است. به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که بقایای سنت پیتر است. در سال 2013، پاپ فرانسیس، برای اولین بار، این آثار را در یک مراسم عمومی به نمایش گذاشت. بقایای او هنوز در زیر محراب بلند باسیلیکا نگهداری می شود.
3- امپراتور نرون دستور اعدام سنت پیتر را صادر کرد:
ادبیات تاریخی نشان می دهد که سنت پیتر به دستور امپراتور نرون در جریان آتش سوزی بزرگ روم در سال 64 پس از میلاد کشته شد. امپراتور نرون مسیحیان را مسئول آتش سوزی دانست و سنت پیتر به مصلوب شدن محکوم شد.

قدیس آرزو داشت که با سرش پایین مصلوب شود زیرا احساس می کرد که شایسته مصلوب شدن مانند مسیح نیست. زمانی که کنستانتین اول تصمیم گرفت معبدی برای سنت پیتر بسازد، دقیقاً مکانی را انتخاب کرد که سنت پیتر در آنجا مصلوب و دفن شد.
4- کلیسای اصلی سنت پیتر:
قبل از ساخت کلیسای سنت پیتر فعلی، یک کلیسای قدیمی در همان مکان وجود داشت. کلیسای اصلی در قرن چهارم ساخته شد و در محل کلیسای فعلی قرار داشت تا اینکه پاپ جولیوس دوم در سال 1506 پس از میلاد ساخت کلیسای جدید سنت پیتر را آغاز کرد. این یک ست برای یادبود مرگ رسول در تپه واتیکان بود.
5- امپراتور کنستانتین اولین کلیسای سنت پیتر را ساخت:

امپراتوری روم کنستانتین اول دستور ساخت اولین کلیسای سنت پیتر در واتیکان را صادر کرد. ساخت و ساز در زمانی بین 318 تا 322 بعد از میلاد آغاز شد و در کمتر از 40 سال به پایان رسید. سال‌ها ثابت ماند و در تاریخ رم ادغام شد و صدها هزار زائر از آن بازدید کردند. کنستانتین، اولین امپراتور روم که مسیحیت را پذیرفت، طرحی را برای ساختن کلیسای بر فراز مقبره سنت پیتر پیش بینی کرد.
6- کلیسای قدیمی سنت پیتر به مدت 1200 سال پابرجا بود:
تا زمانی که پاپ جولیوس دوم تصمیم گرفت اولین کلیسای سنت پیتر را با خاک یکسان کند، 1200 سال از ساخت معبد بزرگ می گذشت. این مکان که بر روی سایت سیرک نرو ساخته شده بود، برای سال‌ها مورد احترام رومی‌ها بود. در قرن پانزدهم، باسیلیکا ویران شده بود و پاپ ژولیوس دوم را مجبور کرد که یک کلیسای جدید به جای آن بسازد. برای حفظ فضیلت کلیسای قدیمی، طراحی ساختار جدید از آن الهام گرفته شده است.
7- کلیسای سنت پیتر، بزرگترین کلیسای جهان:
کلیسای سنت پیتر که به عنوان نمادی از غرور ساخته شده است، از همه لحاظ بزرگ است. کلیسای سنت پیتر با اندازه 448.1 فوت از بلندترین گنبد جهان تشکیل شده است. خارج از کلیسای، میدان سنت پیتر می تواند میزبان بیش از 80000 نفر باشد. کلیسای سنت پیتر که اغلب به عنوان بزرگترین کلیسای مسیحی در جهان نامیده می شود، در سال 1984 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی نامگذاری شد.
8- 91 پاپ در زیر کلیسا دفن شده اند:
در زیر کلیسای سنت پیتر، حدود 91 پاپ در مقبره های پاپ دفن شده اند. همچنین مقبره های بسیاری از افراد سلطنتی و نجیب زادگان در همان محل دفن هستند. پاپ هایی از جمله سنت لئو یکم، سنت جان پل دوم و سنت پیوس دهم در اینجا به خاک سپرده شدند. باستان شناسان این مقبره ها را به دلیل اهمیت تاریخی، گنجینه های ارزشمندی می دانند.
9- میکل آنژ به رافائل – معماران کلیسای سنت پیتر:
ساخت کلیسای سنت پیتر نزدیک به 120 سال طول کشید. استادان ایتالیایی مانند میکل آنژ و رافائل در کنار معمار دوناتو برامانته به این کار کمک کردند. طراحی برامانت تا حدی از پانتئون روم الهام گرفته شده بود، در حالی که میکل آنژ گنبد نمادین کلیسای را طراحی کرد. آخرین معماری که دست روی این سازه گذاشت، مجسمه ساز مشهور، جیان لورنزو برنینی بود.
10- بقایای نکروپلیس واتیکان چند فوت زیر کلیسای است:
گورستان واتیکان درست زیر کلیسای سنت پیتر است. این گورستان با اعماق به 12 متر در برخی بخش‌ها، اتاق دفن وسیع پاپ‌ها و دیگر افراد مهم از گذشته است. حفاری ها برای اولین بار در اواسط دهه 1940 انجام شد، زمانی که پاپ پیوس دوازدهم به تیمی دستور داد تا مقبره سنت پیتر را پیدا کنند. قدمت برخی از این گورستان ها به قرن سوم باز می گردد.

معمارهای کلیسای سنت پیتر:

برامانته (Bramante)

طرح اولیه توسط هنرمند رنسانس دوناتو برامانت به درخواست پاپ ایجاد شد. برامانته باسیلیکا را از پانتئون روم الگوبرداری کرد. برامانت در سال 1514 درگذشت.
جولیانو دا سانگالو (Giuliano da Sangallo)

پس از مرگ برامانته، کار به جولیانو دا سانگالو و فرا جوکوندو رسید.
رافائل (Raphael)

پس از مرگ جولیانو دا سانگالو و فرا جوکوندو در سال 1515، رافائل مسئولیت را بر عهده گرفت و اصلاحات خود را به طرح اضافه کرد.
میکل آنژ (Michelangelo)

میکل آنژ، که برای اولین بار از این کار صرف نظر کرد، گنبد را طراحی کرد و به ساختاری که امروز می بینیم کمک کرد.
کارلو مادرنو (Carlo Maderno)

مادرنو پس از انتصاب توسط پاپ در سال 1602، عمدتاً به دلیل کارهایش بر روی شبستان و نمای کلیسا شناخته شد.
برنینی (Bernini)

برنینی در نهایت زمام امور را در دست گرفت و بسیاری از عناصر نمادین را در داخل باسیلیکا خلق کرد، از جمله صندلی سنت پیتر و بالداکینو.

آنچه در کلیسا سنت پیتر بازدید خواهیم کرد:

گنبد:


گنبد کلیسای سنت پیتر یکی از بزرگترین گنبدهای جهان است. طرح گنبد را به میکل آنژ نسبت می دهند. با این حال، ساخت گنبد تنها در سال 1590 توسط شاگرد او جاکومو دلا پورتا (Giacomo Della Porta) به پایان رسید. گنبد چندین عنصر در شش دایره متحدالمرکز، از جمله 16 پنجره بزرگ، نیم تنه، نقاشی های دیواری و مجسمه هایی با بیش از 96 شکل دارد. می توانید 231 پله بالا بروید یا از آسانسور استفاده کنید تا به پایگاه برسید و 320 پله دیگر را بالا بروید تا به بالای گنبد برسید و منظره ای وسیع از واتیکان و رم را مشاهده کنید.


بلیط دسترسی به گنبد کلیسای سنت پیتر با گشت در موزه‌های واتیکان و کلیسای سیستین: €94.95

مجسمه پیتای میکل آنژ:

مجسمه پیتا یکی از شناخته شده ترین مجسمه های جهان است که توسط استاد ایتالیایی میکل آنژ ساخته شده است و عیسی را پس از مصلوب شدن در دامان مادر مریم به تصویر می کشد. این مجسمه تقریباً 6 فوت ارتفاع دارد. پیتا که به انگلیسی Pity ترجمه می شود، تنها مجسمه ای است که توسط میکل آنژ امضا شد و در اواخر قرن پانزدهم ساخته شد. به محض ورود به کلیسای سنت پیتر، می توانید این مجسمه نفس گیر را در اولین کلیسای کوچک سمت راست پیدا کنید.

محراب پاپ:

محراب پاپ که توسط برنینی طراحی شده است، در مرکز کلیسای سنت پیتر قرار دارد. این محراب که طی یک دوره 11 ساله تکمیل شد، توسط یک سایبان برنزی چهار ستون به سبک باروک پوشیده شده است. محراب بر روی مقبره سنت پیتر ساخته شده است و محراب را به مهم ترین قسمت کلیسا تبدیل کرده است. دو ویژگی اصلی محراب پاپ عبارتند از: بالداچینو سنت پیتر و صندلی سنت پیتر. که پاپ مراسم عبادت را در اینجا اجرا می کند.

مجسمه سنت لونگینوس:

مجسمه سنت لونگینوس در گالری “لژیا” در یکی از گذرگاه های کلیسای سنت پیتر قرار دارد. این مجسمه که بیش از 13 فوت ارتفاع دارد و توسط برنینی ساخته شده است. این مجسمه مرمری متعلق به سنت لونگینوس، سرباز رومی است که پهلوی عیسی را با نیزه سوراخ کرد اما پس از مرگ مسیح به مسیحیت گروید. این مجسمه در سال 1643 ساخته شد و چهار بلوک از سنگ مرمر را به خود اختصاص داد.

مجسمه برنزی سنت پیتر:

در مقابل ستون سنت لونگینوس مجسمه معروف سنت پیتر قرار دارد که قدمت آن به قرن پنجم بازمی گردد. این مجسمه سنت پیتر را درحالی که روی صندلی مرمری نشسته و کلیدهای بهشت را در دست چپ خود گرفته است و دست راست او به نشانه برکت بلند شده ، به تصویر کشیده است. زائران به طور سنتی پای آن را لمس کرده و می بوسند.
اعتراف:

کلمه Confessio به اعتراف سنت پیتر به ایمانش به مسیح اشاره دارد که منجر به شهادت او شد. Confessio یک محراب کوچک است که توسط کارلو مادرنو درست در مقابل مقبره سنت پیتر ساخته شده است. محراب نیم دایره ای که از طریق پلکان قابل دسترسی است، در همان سطح غارها قرار دارد. اعتقاد بر این است که وجود یک Confessio به زمانی برمی‌گردد که پایه‌های باستانی باسیلیکا گذاشته شد. با این حال، محراب به شکل کنونی آن در زمان کلمنت هشتم، و بیشتر در زمان پل پنجم ساخته شد.
مقبره سنت پیتر:

گفته می شود که سنت پیتر در سال 64 قبل از میلاد در سیرک کالیگولا مصلوب شد و در نقطه ای در تپه واتیکان به خاک سپرده شد. بعدها در زمان سلطنت قسطنطنیه کلیسایی بر روی مقبره سنت پیتر ساخته شد که بعداً در قرن شانزدهم به کلیسای سنت پیتر فعلی تبدیل شد. در حال حاضر، منطقه Confessio در مقابل مقبره سنت پیتر برای بزرگداشت شهادت او ایجاد شده است. محراب پاپ مستقیماً بالای مقبره ایجاد شده است و چندین پاپ در زیر مقبره در قبرستان واتیکان دفن شده اند. با این حال، شواهدی بسیار مطمئن بر اینکه آیا مقبره واقعاً بقایای سنت پیتر را در خود دارد یا خیر وجود ندارد.
غارهای واتیکان:
کلیسای سنت پیتر همچنین محل استراحت چندین پاپ و شخصیت های تاریخی است و می توانید قبرهای آنها را در سطح زیرزمینی به نام غارهای واتیکان بیابید. بیش از 100 مقبره از این دست و همچنین نمازخانه‌هایی وجود دارد که به پاپ‌ها و قدیسین اختصاص داده شده‌اند. این غارها یا غارهای مصنوعی، طرح‌های استادانه‌ای دارند و با نقاشی‌های دیواری، تابوت‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها تزئین شده‌اند. موارد قابل توجه عبارتند از کلیسای سنت پیتر، مقبره کریستینا از سوئد، مجسمه مرمری سنت پیتر بر تخت نشسته، و مقبره ملکه شارلوت قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *