شهر گرانادا

گرانادا، شهر و مرکز استان گرانادا در comunidad autónoma (جامعه خودمختار) اندلس، در جنوب اسپانیا قرار گرفته است. این شهر در دامنه کوه‌های سیرا نوادا، بین رودخانه‌های Darro و Genil، یکی از جالب‌ترین شهرهای شرق اندلس است که زندگی مردم، غذا، صنایع دستی و فرهنگ آن تحت تأثیر گذشته باشکوه آن است.

نام شهر ممکن است از گرانادای اسپانیایی به معنای انارگرفته شده باشد، میوه‌ای که نشان شهر است. یا از نام موری آن، کارناتا (غرناتاه) که احتمالاً به معنای “تپه غریبه‌ها” است. گرانادا در قرن پنجم پیش از میلاد محل سکونت ایبری به نام Elibyrge و ایلیبری رومی بود. به عنوان مقر پادشاهی مورها گرانادا، آخرین سنگر مورها در اسپانیا بود که در ژانویه 1492 به دست پادشاهان کاتولیک فردیناند دوم و ایزابلا اول افتاد.

این شهر یکی از پربازدیدترین مراکز توریستی اسپانیا، دارای بسیاری از بناهای معماری و هنری قابل توجه است. گرانادا محل زندگی اسقف اعظم است، و پر از کلیساها، صومعه‌ها، صومعه‌ها، بیمارستان‌ها، کاخ‌ها و عمارت‌های زیبای رنسانس، باروک و نئوکلاسیک است.
چنانچه به اسپانیا سفر می کنید، گرانادا حتمن در لیست سفر شما قرار دارد. با هم آثار توریستی این شهر را بررسی کوتاهی می کنیم.

کلیسا Santa María de la Encarnación

در مرکز شهر، کلیسای جامع گوتیک Santa María de la Encarnación (1523-1703) قرار دارد که شامل کلیسای کوچک سلطنتی (کاپیلا رئال) با مقبره فردیناند و ایزابلا است. کلیسای جامع با سنگ‌های جاسپر و مرمر رنگی تزئین شده است و فضای داخلی آن شامل بسیاری از نقاشی‌ها و مجسمه‌های زیبای آلونسو کانو است.
کلیسای سانتا ماریا د لا انکارناسیون یا کلیسای مریم مقدس در مجتمع الحمرا، در گرانادا، اسپانیا واقع شده است. کلیسای Santa María de La Encarnación کلیسای بزرگ و نه چندان زیبا است که در محل مسجد بزرگ الحمرا ساخته شده است.
ساخت کلیسا بین سال‌های 1581 و 1618 انجام شد و توسط معمار آمبروسیو د ویکو، به پایان رسید، هرچند با سبک ساختمانی بسیار ساده‌تر از طرح اولیه. با طراحی صلیب لاتین و نمازخانه‌های جانبی آن، محراب و مسیح مصلوب و تصاویر بزرگ سنت اورسولا و سنت سوزان.



در کلیسای سانتا ماریا د لا انکارناسیون چه باید دید؟

باکره رنج، که اثری هنری از تورکواتو روئیز دل پرال (Torcuato Ruiz del Peral) بین سال‌های 1750 و 1760 است. در عید پاک، باکره برای راهپیمایی بر تخت زیبای گرنادایی که طاق‌های دادگاه را به تصویر می‌کشد.از معبد خارج می‌شود.
ستون مرمرینی که در مقابل کلیسا قرار دارد و پلاکی را در خود دارد که داستان دو راهب را روایت می کند که برای تبلیغ ایمان خود به پادشاهی مورها وارد شدند. آنها در این مکان توسط سلطان محمد پنجم، حاکمی که حیاط دوست داشتنی شیرها را ایجاد کرد، سر بریده شدند.

محله آلبایسین

پیاده روی در محله های قدیمی یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر و کشف فرهنگ مردم یک منطقه است. پیشنهاد می کنم صبح تان را با پیاده روی در محله آلبایسین (Albaicin) گرانادا شروع کنید، محله ای قرون وسطایی که در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار دارد و نزدیک الحمرا است.

در کافه ای در پیاده رو قهوه ای بنوشید و پس از کشف گوشه و کنار این محله تاریخی، نهار را در رستورانی با فضای دلچسب میل کنید.

کاخ الحمرا

الحمرا، که در لیست میراث جهانی قرار دارد، به عنوان تجسم بهشت روی زمین ساخته شد. بازدید از الحمرا و کشف کاخ های شگفت انگیز، حیاط های تزئین شده، فواره های متعدد و باغ های زیبای آن تجربه ای واقعاً شگفت انگیز است.
نام الحمرا قبل از قرن سوم هجری و شاید کمی قبل از آن پدید آمد. اصل بنای اولیه بر روی بنای ایبریایی یا رومی ساخته شد. این نام درباره دژی کوچک به کار می رفت که اعراب در قرن سوم هجری به هنگام شورش بومیان به آنجا پناه می بردند. با اینکه رنگ های استفاده شده در الحمرا شامل سفید خاکی، بنفش، قهوه ای، سبز و گاه آبی کمرنگ است، ولی به نظر می رسد در قرن سوم رنگ غالب قرمز بوده و از این رو به الحمرا مشهور شده است. مسلمانان در قرن اول هجری وارد اسپانیا شدند و برخلاف تصورشان خیلی سریع در آن کشور پیشرفت کردند. موسی ابن نصیر پس از مشاهده پیروزی های برق آسای طارق، برای آنکه این موقعیت ها به نام فرمانده زیر دستش تمام نشود، به اسپانیا و جهادگران پیوست. مسلمانان هشت قرن بر اسپانیا حکومت کردند و آثار متعددی در آنجا پدید آوردند که الحمرا یکی از آن بناها است. حکومت بنی نصر آخرین حکومت مسلمانان در اسپانیا بود که دو قرن و نیم دوام آورد.
الحمرا در واقع مجموعه ای از ساختمان هایی است که قصرهای سه گانه فقط بخشی از این مجموعه را تشکیل می دهد. با اینکه اصل بنا از قرن سوم یا قبل از آن است، بخش عمده آن مربوط به عهد بنی نصر است. هیلن برند درباره کاخ الحمرا می نویسد:
” الحمرا در واقع لایه هایی از اقامتگاههای سلطنتی و در شکل نهایی آن می تواند به عنوان آکروپلیس مغربی توصیف شود و یا به عنوان شهر سلطنتی خودکفایی که به صورت یک مقر حکومتی عملکرد داشته است.. آرایشی از کوشک هایی که در میان باغ ها و پارک ها قرار داشته و در بسیاری از آنها حیواناتی نگهداری می شده و به طور اجمال یک پردیس وسیع بوده است..”

در واقع الحمرا مجموعه ای است از ارگ، قصر شاهان، اقامتگاههای مورد استفاده برای ادارات، تالارها، خوابگاهها، حیاط های باز و وسیع مانند جیاط شیران و نیز پاساژهای دارای ستون های سنگ مرمر را در بر می گیرد.
قسمت هایی از عمارت به دست شارل پنجم تخریب گردید و بسیاری را هم حاکمان بعدی بی توجه رها کرده و مصالحش را فروختند. عمارت های الحمرا با تزیینات و طرح های بسیار زیبا تزیین شده است. به قول مونتگمری وات بسیاری از تزیینات ظریف کاری بنا مثل رقاصی است که بر سرپنجه ایستاده باشد و با این حال شش قرن مقاومت داشته و دوازده زلزله را پشت سر گذاشته است.
آینه کاری ها، مقرنس کاری ها، سنگ مرمر به رنگ های مختلف، گنبدهای هندسی و طرح های اسلامی به وفور در ساختمان های الحمرا به کار رفته است. این همه عظمت و زیبایی که قسمتی از آن امروز باقی است آنقدر هیجانی بود که وقتی شارل پنجم از بالکن یکی از پنجره های سالن باغ ها، بستان ها و رودخانه را که از آنجا روان بود، دید و پس از اندیشه بسیار گفت: چه بیچاره است کسی که همه این چیزها را از دست داده است.
یکی از مهمترین قسمت های مجموعه حیاط شیران است، با فواره ای میان آن و حوض سنگی که به پشت دوازده شیر گذاشته شده، در چهار سو چهار نهر دارد که از حوض می رود و این چهار نهر نشانه چهار رود بهشت است. در واقع طرح آن یادآور دریای برنجی است که در معبد سلیمان بر دوازده گاو حمل می شده است.

با توجه به محدودیت تعداد بازدیدکنندگان از کاخ الحمرا و درخواست بسیار بالای توریست ها برای دیدن این کاخ، چنانچه بازدید از این بنای تاریخی جزو برنامه های اصلی شما است، حتمن قبل از سفر بلیط آن را تهیه کنید.
شما می توانید تا سه ماه قبل از سفرتان، از طریق سایت رسمی کاخ https://tickets.alhambra-patronato.es/
بلیط خود را تهیه کنید.
بلیط بازدید از الحمرا متنوع است و شما می توانید بر اساس سلیقه و زمانی که دارید یکی از آنها را انتخاب کنید، مانند:
بازدید کلی از الحمرا: 14 یورو
الحمرا و ساختمان های اندلسی: 22.74 یورو
بازدید شبانه از کاخ های آل نصر: 8 یورو

در مطالب بعدی به دیدن یکی دیگر از شهرهای توریستی اسپانیا می رویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *